Ikon med skyddspatroner till Voitek

Ett år efter att han slutat sin tjänst som församlingssekreterare efter 18 år, mottog Voitek Krzewicki en ikon med församlingens skyddspatroner som tack för sin långa tjänst. Välsignelse av ikonen och överlämnande skedde i samband med mässan i Skövde den 11 juni 2023.

Ikonen har skrivits av Robin Johansson vid Antoniosgården på Kållandsö. Det var första gången som en dubbel-ikon med den helige Brynolf och den heliga Elin skrivits tillsammans. Ikonen hämtades vid ett besök på Antoniosgården i närvaro av kyrkoherden, Voitek Krzewicki och vår nuvarande församlingssekreterare Ritva Tagaras. En kort presentation av gården och verksamheten hanns med. Vid Antoniosgården tar man emot gäster för retreater och andra vistelser. I kapellet beds tideböner dagligen. Rummet rymmer förutom gästerna flera av våra helgon och ärkeänglar genom ikonerna på väggarna.