Orgel och Timmarnas liturgi

Orgeln i Skövde fick mycket beröm av musikkonsulent Ulf Samuelsson vid hans besök måndag 21 februari 2022. Han gav den möjlighet att visa sin kapacitet och sitt välljud i tre olika stycken av med skiftande karaktär; ett preludium av Bach, koralvariationer och en stycke av den franske kompositören och organisten César Franck.

Ulf Samuelsson instruerade oss vidare på ett smidigt sätt så att vi på mycket kort tid utgjorde ett välstämt och bedjande kapitel när vi tillsammans sjöng måndagens vesper, vecka III. Tonsättningarna hade kommit direkt från liturgiska nämndens ordförande, f Anders Ekenberg,.

Efter stunden i kyrkan var det dags för semlor och kaffe/te så här inför fettisdagen. Därefter tog Ulf till orda igen, och introducerade oss i Timmarnas liturgi, som är den första fullständiga svenska versionen av Liturgia Horarum, Kyrkans officiella dagliga bön.

Här är en länk till stiftets sida om den nya tidegärden.

Trots den snöiga februarikvällen, som gjort att flera måst avstå närvaro, var vi ett flertal mycket tacksamma församlingsbor som tog oss hem med mera kunskap om och kärlek till Kyrkans bön och liturgi i vinterkvällen.