Böneveckan firad

Idag på Pauli omvändelses dag 25 januari avslutas böneveckan för kristen enhet.

Inledningen av veckan, 18 januari, firades ekumenisk gudstjänst i församlingens kyrka i Skövde.

Som inledning kunde alla gäster samlas kring en gemensam måltid. Vår utmärkta kock och kateket, Jackline Kajo, ordnade en riklig libanesisk buffet tillsammans med många duktiga medarbetare. I församlingssalen trivdes alla vid de fint dukade borden.

På lördagen 21 januari var vår f Marek en av ledarna för en stilla dag i S:ta Helena kyrka. Det var tideböner, meditationer, gemensam måltid, tystnad och möjlighet till vägledande samtal.

Veckans aktiviteter fick sin final under tisdag 23 januari med en välkänd gäst: författaren, förkunnaren och pingstpastorn Peter Halldorf från den ekumeniska kommuniteten Bjärka-Säby. Halldorf hade två olika programpunkter. En eftermiddag tillsammans med församlingsmedarbetare och ett föredrag på kvällen – båda i pingstkyrkan, som numer kallas B:t El (uttalas betel).