Palmsöndagen

Hosianna eller Bort med honom! Korsfäst honom!

Kära Församlingen;

Vi går in i Stilla Veckan och vi börjar den tiden under kyrkoåret, som alltid, med Palmsöndagen – Passionssöndagen. I liturgin hörs som ett eko hur Jerusalem folk ropade: ”Hosianna Davids Son” när Jesus tågade in i staden. Samma folk skrek några dagar senare: ”Bort med honom! Korsfäst honom!”

Jesu Kristi närvaro leder också i vårt liv antigen till det att vi vill ha honom, behålla honom närvarande eller det att vi frästas att klara oss bara på egen hand, alltså utan Kristus – bort med honom.

Stilla Veckan, dagarna fram till påskens firande, kommer att på ett speciellt sätt fyllas vår Herres närvaro. Må vi välja att välkomna honom med den hoppfulla ”hosianna” för att sedan kunna gå tillsammans med honom genom lidande och död, ända fram till uppståndelsens morgon.

En tanke kring ”Palmsöndagen

1. Tack för detta. Jag saknar kyrkan i Skövde, och palmsöndagsmässan! Hoppas att jag kan ta mig in snart.
    Vänligen
    Axel i Tibro